Nieuwe uitdagingen en inzichten - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Dennis en Kimm Schut - WaarBenJij.nu Nieuwe uitdagingen en inzichten - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Dennis en Kimm Schut - WaarBenJij.nu

Nieuwe uitdagingen en inzichten

Door: Kimm

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Kimm

10 Juni 2014 | Singapore, Singapore

De tijd gaat snel: wij zijn nu alweer ruim zes weken in Singapore en wonen al een maand in onze condo. En elke dag weer kom ik tot nieuwe inzichten en sta ik weer voor nieuwe uitdagingen!

De grootste uitdaging is dat ik nog steeds verschrikkelijk moet wennen, al is het alleen maar omdat ik niet meer werk sinds half april na 21 jaar altijd een baan te hebben gehad. Wel merk ik dat de afgelopen jaren ontzettend druk en hectisch zijn geweest en dat ik daar nu eindelijk een beetje van ben aan het bijkomen. Ik moet ook nog steeds wennen aan het feit dat mijn vrienden en familie niet "in de buurt" zijn, terwijl ik altijd toch een druk sociaal programma had in NL. En dat mis ik wel erg. Gelukkig let Dennis goed op mij, door niet elke dag lange dagen te maken en ook eens thuis te werken. En het helpt dat wij natuurlijk hier ook wel wat mensen kennen, maar het is toch anders.

Een andere grote uitdaging is verveling. Om dit tegen te gaan heb ik een lijstje met to do's gemaakt, die ik erbij kan pakken als ik even niet weet wat ik moet doen. Hier staan oa musea bezoeken op, het lopen van de wandelroutes uit de reisgidsjes, maar ook het volgen van een aantal workshops en ook simpele dingen die ik altijd al heb willen uitproberen, zoals dat ene recept of dat DIY-ding die ik eens op internet heb voorbij zien komen en altijd al heb willen doen, maar nooit aan toe kwam! ;-)

Verder sta ik soms voor kleinere uitdagingen waarvan ik nooit had gedacht daar ooit voor te komen staan: stomme kleine dingen zoals, "Waar koop ik in hemelsnaam een asbak in dit rokers onvriendelijke land?" (als iemand het weet of een Singaporese versie van de blokker weet, let me know, heb hem nog steeds niets gevonden in al die tijd) en "Waar haal ik bestek vandaan, behalve dat belachelijk grote bestek van de Ikea?" of "Hoe ga ik al deze boodschappen naar huis meenemen zonder auto/fiets?". Whahahhahaha! Vooral heel veel zoekwerk dus in een land waar alles toch net even anders is.

Anders is ook het thuis voelen hier in onze condo. Anderhalve week geleden hebben wij eindelijk onze nieuwe bank, salon tafel en bed geleverd gekregen en ik hoopte dat het daardoor wat meer als thuis zou voelen. Maar hetgeen een huis tot een thuis maakt, zijn toch de (tastbare) herinneringen: dingen die je er mee maakt en je eigen spulletjes en prulletjes waar herinneringen aan vast zitten. En aangezien wij met bijna alleen kleding hier naartoe zijn gekomen, moeten wij alles weer opnieuw opbouwen. Echt een nieuwe start dus. Heel raar!

Daarnaast hebben wij al twee bezoeken uit NL gehad: eerst Marc en Rachelle en daarna Karin. En vandaag zijn Marc en Rachelle weer op bezoek, voordat zij donderdag weer naar NL vliegen. Ik heb er erg naar uit gekeken! En het is ook erg leuk om bezoek te hebben, naast de gezelligheid, kan ik ook samen met hen de toerist uithangen en dingen ontdekken hier!

Den en ik zijn ook al aan het kijken en aan het plannen welke reisjes en tripjes wij graag willen maken. De lijst begint al erg lang te worden met mooie bestemmingen, zo gaan wij volgende week een weekend naar Kuala Lumpur Max, Dinesha en Zoe opzoeken. Maar het is ook zo verleidelijk: er is hier zoveel in de buurt en soms is een weekend weggaan nog goedkoper als in Singapore blijven. Als expat-koppel zonder kinderen ga je namelijk in het weekend een of twee dagen flink stappen en de alcohol is hier niet goedkoop zeg maar!

Al met al is het erg wennen, maar dit heeft tijd nodig en die heb ik nu gelukkig genoeg! ;-)


  • 10 Juni 2014 - 18:26

    Hanneke:

    Hangen we met z'n allen al aan je keukenmuur?

  • 10 Juni 2014 - 19:11

    Debby:

    Ben trots op jullie lievies! We missen jullie enorm maar dat maken we gauw goed! Onwijs stoer juist wat jullie doen! Luv u guys! <3

  • 10 Juni 2014 - 19:14

    Levi Besiana Zara-Mae:

    Zo leuk om dit weer te lezen !


    Xxxx

  • 11 Juni 2014 - 13:51

    O Gab:

    Fijn om je verhalen te kunnen lezen enne..."op de MARKT is je gulden een daalder waard".... Seek your own nature and make it your home kimmie.. Whatever...whenever..
    Hiero begint t al een beetje op zomer te lijken en in de ban van het WK. Groetjes daaro and have fun. Amatooo. O Gab!

  • 13 Juni 2014 - 06:46

    Joanne Talahatu:

    Heel veel van wat je schreef is erg herkenbaar. Ik had een soortgelijke ervaring toen ik (nu al zo'n 19 jaar geleden alweer) vanuit Nederland in Singapore belandde. Natuurlijk hadden we ons (waarschijnlijk net als jullie) voorbereid op onze verhuizing, maar er waren heel veel dingen anders gelopen en dan is het een kwestie van je flexibel opstellen en proberen je plannen aan te passen. Kan me voorstellen dat er ondertussen veel veranderd is. Alhoewel wij wel beschikking hadden toen over een computer en internet was dat niet het geval voor al onze familieleden en vrienden. Dus dan is de communicatie toch anders. Het was vaak geduldig wachten op een brief uit Holland.
    Wij woonden in Yishun en dat is in het noordwesten van het eiland. Kochten veel van onze huishoudelijke dingetjes bij de shops in de buurt tegen hele redelijke prijzen. Moest wel want we woonden relatief ver van het centrum (Orchard Rd etc.). Je moet je er niet al te veel van voorstellen qua design, maar het was functioneel. Betreft vervoer, wij hadden ook geen beschikking over een auto en dus een taxi is een alternatief. Soms pakte ik de bus. Een busticket is erg goedkoop en natuurlijk de MRT, maar dan moet je soms een stuk lopen. Later raakten we bevriend met andere expats die wel een auto hadden en die hielpen ons soms. De grotere spullen kun je laten leveren en dan is het een kwestie van onderhandelen over de leverprijs. Alhoewel men tegen ons zei dat je in Singapore niet kan onderhandelen over prijs, soms moet je dat gewoon proberen. Nee heb je ... Betreft spulletjes en aandenken aan Holland, we hebben het geluk gehad dat we destijds wel een deel van ons huishouden konden over laten komen. Met name fotoalbums en andere persoonlijke dingen vond ik belangrijk om mee te nemen. Gelukkig heb je nu veeeeel meer mogelijkheden op het internet en kun je bijv. je foto's die je mogelijk ergens op een cloud service hebt laten afdrukken en die in je huisje ingelijst op de muur hangen bijv. of jezelf omringen met foto's van familie uit Holland. Op den duur zul je ongetwijfeld andere expats tegen komen en ervaringen uitwisselen. Ik kan me herinneren dat ik een tijdje met een stel elke maandagavond ging badmintonnen bijv. Waar je dan wel moet realiseren is dat iedereen daar tijdelijk is en dat je groep uitdunt, omdat de tijd er op zit en dan moet je weer iets anders verzinnen. Daar komt weer de flexibiliteit om de hoek kijken, maar tegelijkertijd blijft het altijd weer spannend en wordt het nooit saai ;-). Probeer te genieten van deze unieke ervaring. Ik denk vaak met veel plezier aan onze tijd in Singapore terug en vooral het eten :-). Alcohol is idd belachelijk duur. Jan moest vaak op zakenreis en kocht dan taxfree alcohol op de airport. Ik weet dat vrienden wel es naar Batam island (Indonesia) gingen en daar goedkoop bier dronken. Tip: ik weet niet of dat nog zo is, maar destijds hadden een aantal grote hotels zondag's de welbekende Champaign Brunch. Een vriend van ons ging regelmatig naar de Hilton (die was het goedkoopst) en voor 35 SGD dronk hij zich suf aan champagne en at zijn buikje rond aan lobster (en andere lekkernijen). De rest van de dag hoefde hij niet te eten ... De andere dag keek ik toevallig nog naar foto's van de Ritz-Millenium. We hebben ons anniversary daar gevierd en hebben de laatste dag van de champaign brunch gebruik gemaakt. Goodtimes ;-). Okay, hopelijk heb je wat aan deze tips. Succes met alles!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis en Kimm

3 mei 2014 is het zover: wij gaan voor twee jaar expatriëren (zoals dat met een mooi woord heet) naar Singapore! Om dit grote avontuur toch nog een beetje vast te leggen; hierbij ons "waar-ben-jij"-dagboek!

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 6277

Voorgaande reizen:

03 Mei 2014 - 30 April 2016

Als expat naar Singapore!

Landen bezocht: